مساله یا مشکل

مساله یا مشکل

۱ دیدگاه

مساله یا مشکل

نگاه متفاوت افراد به وقایع و اتفاقات اطراف باعث کسب نتایج مختلفی در زندگی آنها می شود. باید آنها را مساله یا مشکل در نظر بگیرند؟ آیا باید برای رسیدن به موفقیت و آرامش در زنذگی از قانون جذب و راز های آن استفاده کنیم ؟

این امر در راه پیشرفت و کسب موفقیت فردی و اجتماعی آنها سهم به سزایی دارد. تا جایی که این روند می تواند در بهبود واکنش ها و عکس العمل .

 

مساله یا مشکل
در کارکرد مغز حل مسایل راحت تر از حل مشکلات است.

 

ها در زندگی شان نقش شگرفی داشته باشد و راه های رسیدن به اهداف را به شدت کاهش دهد.

            در این راستا قرار نیست کار خاصی انجام دهیم صرفاً باید دریچه نگاه خود را  تغییر داده و به جای وابستگی شدید به نگرش های قبلی خود ، جهان را از زاویه دیگری نگاه کنیم .

مساله یا مشکل

چگونگی رسیدن به اهداف

            برای رسیدن به اهداف ، واکنش ما به وقایع و اتفاقاتی که بطور روزمره با آن مواجه هستیم به دو شکل صورت می پذیرد :

الف) فرآیندهایی که با آنها مواجه می شویم را به شکل مساله ببینیم

ب) اتفاقات و شرایط را به شکل مساله بنگریم

مساله یا مشکل باید حل شود و این بسته به نگرش ما دارد که بخواهیم کدام یک را حل کنیم . در برخورد با مساله انسان طبیعتاً احساس خوبی خواهد داشت ولی حل مشکل ذاتاً احساس خوبی به انسان نمی دهد .

            بهمین دلیل است که توصیه می شود که همواره ، برای حل مساله اقدام کنید که احساس خوبی درحین حل آن و احساس شادی و شعف صد چندان پس از حل شدن و رسیدن به جواب در خود ایجاد کنید . با این کار ذهن خود را برای حل مساله پرورش می دهید . با تمرین و تکرار این نگرش ، دیگر سراغ حل مشکل نخواهید رفت . و به هیچ اتفاقی با نگاه معضل یا مشکل نمی نگرید. پس از بارها تکرار و ممارست ذهن همواره در روند حل مساله و کسب موفقیت ، بسیار مشتاقانه به ما کمک می کند . و در حین حل آن راهکارهای نوینی خلق می کند .

            بیان یک مثال تفاوت این دو نگرش را مشخص می کند :

فرض کنید ماشین تان پنچر شده و شما را در وسط راه گذاشته نگرش اول این که “بازم لعنتی پنچر شد ، کفرمو درآورده، اینم شد زندگی و … کلی حرف و دشنام به خودشو آدم و عالم که دیگه لازم به گفتنش نیست” . این یعنی نگرش به اتفاق به شکل مشکل ، که اکثر حرف ها و حتی ناگفته ها ذهنی ، بار منفی دارد و چه بسا درحین پنچر گیری اتفاقات بد دیگری رقم بخورد و صدمات دیگری ایجاد شود .

 

نگرش به صورت مساله

            با نگرش به صورت مساله : “خدایا شکرت که درجای خطرناک تری این اتفاق نیفتاد ، می تونست در یک شیب تند ، سر پیچ خطرناک ، کنار دره باشه . هر طور شده لاستیک پنچر رو با زاپاس عوض می کنم و به مسیرم ادامه میدم . یادم باشه  به اولین آپاراتی که رسیدم بدم لاستیکو تعمیرکنه. راستی  چطور میشه تمهیداتی درنظر بگیرم که این اتفاق تکرار نشه یا کمتر بفته ” . . . کل جملات بار مثبت دارند.

            در نگرش اول ، کل سیستم فکری و عصبی خود را درگیر خود مشکل و معضل پیش آمده می کنید و حتی راه حل های ساده نیز به ذهنتان خطور نمی کند ، چه بسا فراموش کنید لاسنیک پنچر را به تعمیرگاه ببرید و بدون زاپاس دوباره پنچر شوید !؟ ولی در نگرش بصورت مساله ذهن خود را بر رئی حل مساله معطوف می کنید و بطور حتم در فضای آرامش فکری و درحین حل مساله راه حل هایی به ذهن شما خطور می کند که درآیند دریر این نوع مسائل نشوید مثلا تعویض لاستیک فرسوده تیپ دار با تایرهای رادیال یا تیوبلس و . . .

            در واقع پردازش ذهن با نگرش مثبت و حل مساله همواره با خلق ایده های جدید و راه حل های نوینی توام می شود که در اکثر مواقع ما را به هدف نهایی و موفقیت نزدیکتر می کند ولی در نگرش منفی و معضل گونه ابتدایی ترین راه حل ها به جهت تمرکز بر روی مشکل نه حل آن ، به ذه .

نمان خطور نمی کند .

امیدواریم تفاوت مساله یا مشکل را توانسته باششیم به خوبی بیان کنیم.

 

شاد و بیروز باشید   بقلم #مهندس_شهرام حسین پور    ۱۳/خرداد/۱۳۹۷

 

تهیه شده توسط گروه سلام رویا 

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید          

           

           

 

۱ دیدگاه

  1. […] می شد برای اطلاعات بیشتر این مطلب را نیز […]

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.