اهداف هوش تجاری

اهداف هوش تجاری ( BI) چیست ؟ | اهداف هوش تجاری

بدون ديدگاه

در شرایط اقتصادی در عصر حاضر چیزی که بسیار اهمیت دراد وجود اطلاعات است .منابع اطلاعاتی برای اینکه به بهترین نحو و درست استفاده شوند نیازمند ابزارها و تکنولوژی جدید هستند .هوش تجاری به کمک مدیران و صاحبان کسب و کار آمده است .در این مقاله سعی داریم تا به بررسی اهداف هوش تجاری بپردازیم و امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود .

در تصمیم گیری های امروزه به دلیل حجم بالای اطلاعات و داده ها و همچنین توسعه ی علم و تکنولوژی و به طبع آن افزایش رقابت سبب شده است تا مدیران به تصمیمات درست بیندیشند .

آنها با توجه به اهداف هوش تجاری در تصمیمات خود از ابزارهای هوش تجاری استفاده می کنند .اگر سازمانی بخواهد در مسیر درست قرار بگیرد باید اطلاعات درستی را در دسترس داشته باشد تا بتواند براساس این اطلاعات اقدام به تصمیم گیری کند .

استفاده ی درست از اطلاعات سبب می شود تا مدیران و صاحبان کسب و کار دیدی واقع بینانه داشته باشند و براساس واقعیت ها دست به عملکردی درست بزنند .

  • جمع آوری داده ها به شکلی درست یکی از اهداف هوش تجاری 

شرکت ها و سازمان ها معمولا با حجم زیادی از داده ها مواجه هستند داده هایی که همیشه موجب سردرگمی مدیران و تصمیم گیرندگان می شوند .یکی از اهداف هوش تجاری جمع آوری داده ها و انسجام بخشیدن به آنهاست .

بدلیل اینکه این داده ها مدت زمان طولانی در پایگاههای داده نگهداری میشوند پس از مدتی استفاده و جمع آوری انها بسیار مشکل میگردد از این رو مدیران و تصمیم گیرندگان به هوش تجاری روی می آورند .

هوش تجاری یا Business Intelligence یک فرآیند تکنولوژی محور است که برای تحلیل داده ها به کار برده می شود .هوش تجاری به مدیران ،صاحبان کسب و کار و تصمیم گیرندگان اطلاعات عملی درستی را ارائه می دهد و سبب می شود که آنها بتوانند بهترین تصمیم گیری ها را اتخاذ کنند .

مدیران برای اینکه بتوانند استفاده ی درستی از هوش تجاری ببرند باید ابتدا اهداف هوش تجاری را بشناسند و سپس در کسب و کار خود از آن استفاده کنند .در هوش تجاری اطلاعات بصورت داده های قابل کاربرد در اختیار کارشناسان و مدیران قرار می گیرد .

  • افزایش سودآوری یکی از اهداف هوش تجاری در سازمان 

چه اتفاقی می افتد که سازمانه ها به سوددهی بیشتری دست پیدا می کنند ؟ چه پارامترهایی لازم است تا سازمانه ها و شرکت های تجاری به بیشترین سود دست پیدا کنند ؟

یکی از اهداف هوش تجاری افزایش سودآوری یک سازمان یا شرکت تجاری است .حال چگونه هوش تجاری باعث افزایش سوددهی می شود ؟

استفاده از یک سیستم هوش تجاری به مدیران و تصمیم گیرندگان کمک می کند تا بتوانند بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند و در نتیجه به موفقیت های بزرگ مالی دست پیدا کنند .

سازمان ها علاقه ی زیادی به مشتریان و اطلاعات آنها دارند، در حیطه ی تجارت مشتریان عامل ایجاد درآمد و سوددهی هستند و زمانی این سوددهی رخ می دهد که بتوانند تحلیل های درستی را انجام دهند .

فرض کنید شما سازنده ی یک محصول الکترونیکی هستید برای اینکه بتوانید به محصول خود را به حداکثر سوددهی برسانید باید ابتدا مشتریان خود را بشناسید اینن شناسایی از کجا امکان پذیر است ؟

شما با مراجه به اطلاعات قبلی و تجمیع آنها به تحلیل می پردازید و مشتریان خود را شناسایی می کند و همچنین می توانید با داده های مشخص به این نتیجه برسید که در کدام شهر یا منطقه محصول شما طرفدار بیشتری دارد .

در این صورت شما با دانستن نقاط قوت و ضعف خود می توانید آنها برطرف کنید و به سودآوری برسید .

 

اهداف هوش تجاری

  • یکی از اهداف هوش تجاری افزایش ریسک پذیری و کنترل آن است 

مدیران برای ارائه تصمیمات بهتر نیازمند داده های واقعی هستند داده هایی که بتوانند مشکلات را از سر راه بردارند . یکی از اهداف هوش تجاری افزایش ریسک پذیری و کنترل آن است .

یک مدیر موفق نمیتواند بدون ریسک عمل کند و مدام بترسد اما باید بتواند این ریسک را کنترل و مدیریت کند و تصمیمی را ارائه دهد که به نفع کل سازمان است .برای این منظور استفاده از هوش تجاری و ابزارهای آن می تواند کمک زیادی به مدیران و صاحبان کسب و کار ارائه دهد .

با استفاده از هوش تجاری مدیران فرصت ها را شناسایی می کنند و می توانند در راستای اهداف بزرگ سازمان قدم بردارند .

  • یکی از اهداف هوش تجاری فراهم نمودن چارچوب و ابزارهای اندازه گیری 

یکی از اهداف هوش تجاری فراهم نمودن چارچوب ها و ابزارهای اندازه گیری برای اهداف تجاری است .مدیران و تصمیم گیرندگان با کمک ابزارهای هوش تجاری می توانند دیدی بهتری نسبت به پیرامون خود داشته باشند .

با استفاده از ابزارهای اندازه گیری و تحلیل در هوش تجاری می توان موانع را از سر راه برداشت و به مسائل پاسخ داد .ایجاد چارچوب منطقی برای اهداف تجاری سبب می شود که مسائل شفاف و قابل حل شوند همچنین تبدیل داده ها به داده های کاربردی سبب می شود تا مسائل به راحتی حل شوند .

زمانی که سازمان ها بزرگتر می شوند نیاز به ابزار و چارچوب اهمیتی بیشتری پیدا می کند زیرا با وجود داده های گسترده امکان رسیدگی به آنها بدون استفاده از این ابزارها ممکن نخواهد شد .

 

  • شناسایی فرصت ها و خطرات 

یکی دیگر از اهداف هوش تجاری شناسایی فرصت ها و خطرات است .مدیران و تصمیم گیرندگان با کمک هوش تجاری می توانند فرصت های موجود را شناسایی و از آنها استفاده کنند .

همچنین آنها می توانند خطرات احتمالی را پیدا کنند و آنها را از میان بردارند .دلیل اینکه بسیاری از شرکت ها با شکست مواجه می شوند این است که آنها در چند قدمی خطر زیست می کنند اما به دلیل اطلاعات نادرست متوجه خطر نمی شوند و حتی اقدامی انجام نمی دهند در نتیجه با مشکلات بزرگ مواجه می شوند .

 

  • کمک به تصمیم گیری بهتر 

یکی از اهداف هوش تجاری کمک به تصمیم گیری بهتر است .مدیران و تصمیم گیرندگان با کمک هوش تجاری می توانند تصمیمات درست و کاربردی را ارائه دهند .در فضای کسب و کار با استفاده از نرم افزارها و ابزارهای هوش تجاری در کنار هوش مالی می توان به موفقیت های بزرگ دست پیدا کرد .

نرم افزاهای هوش تجاری با خاصیت آسان سازی جمع آوری اطلاعات به کمک مدیران و تصمیم گیرندگان آمده است و با جزیی کردن اطلاعات سعی در حل مسائل و مشکلات دارند .

وقتی که اطلاعات به صورت تسهیل شده در اختیار کاربران قرار بگیرد استفاده از آنها نیز راحت خواهد شد در این صورت هم در زمان و هم در هزینه ها صرفه جویی می شود .

 

 

توصیه می کنیم مقاله ی مربوط به کاربردهای هوش تجاری را مطالعه کنید .

برای دیدن مطالب مرتبط بیشتر اینجا کلیک کنید

تهیه شده توسط گروه آموزشی و انگیزشی سلام رویا

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.