مفهوم هوش تجاری

مفهوم هوش تجاری چیست ؟ | سنجش عملکرد در سازمان

بدون ديدگاه

 

  • مفهوم کلی هوش تجاری یا BI

در این مقاله سعی داریم به مفهوم هوش تجاری بپردازیم .هوش تجاری که برگردان Business intelligence است که کوتاه شده ی BI است .

هوش تجاری فرآیندی است که در آن مدیران ،صاحبان کسب و کار و تمام کسانی که در تصمیم گیری های شرکت دخالت دارند با استفاده از تعدادی ابزار و برنامه به تحلیل و پردازش اطلاعات شرکت می پردازند .

این فرایند که به  فرایند تحلیل داده ها نیز مرسوم است ، با آنالیز و تحلیل داده ها به صورت آمار ،چارت ،گزارش ،نمودار و…به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می کند تا بتوانند موفقیت یا شکست پروژه ها را ارزیابی کنند.

کمپانی ها برای بهتر ساختن تصمیم گیری ها و ارائه بهترین نتیجه از BI کمک می گیرند ،این فرآیند می تواند مدیران را در صرفه جویی در هزینه ها یاری برساند و به آنها اطلاعاتی را ارائه دهد تا آنها بتوانند همه ی شرایط را در جهت بهتر شدن اوضاع شرکت پیش ببرند .

  • با هوش تجاری عملکرد خود را بسنجید 

هوش تجاری به شما کمک می کند تا بتوانید میزان موفقیت و شکست خود را بسنجید و بتوانید عواملی را که این شکست و یا موفقیت را رقم زده اند ارزیابی کنید .

همچنین می توانید میزان سودهی و یا زیان شرکت خود را محاسبه کنید .هوش تجاری به عنوان یک مدیر می تواند شما را در مسیر موفقیت یاری کند .

ابزارهای هوش تجاری  به صورت های مختلفی ارائه می شوند که برای آنالیز و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار می گیرند .

هوش تجاری شبکه ای از ابزارها و نرم افزار و روش ها را شامل میشود که با استفاده از آنها یک ارگان یا شرکت می تواند اطلاعات خام  را از سیستم داخلی و خارجی استخراج کرده و به پردازش و تحلیل داده ها بپردازد .

ابزارهای هوش تجاری به صورت های مختلفی ارائه می شوند که برای آنالیز و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار می گیرد .

شما به وسیله ی هوش تجاری می توانید داده های موجود را به صورت داده های بصری و عینی مشاهده کنید .

گزارشات کاربردی که از ابزارهای هوش تجاری به دست می آید سبب می شود شما بتوانید به تجزیه و تحلیل بهتری دست پیدا کنید .

مفهوم هوش تجاری

  • تحلیل داده ها توسط کارشناسان هوش تجاری انجام می شود

Descriptive Analytics نام دیگر هوش تجاری است .تحلیل داده ها و اطلاعات به وسیله ی کارشناسان هوش تجاری انجام می شود .

باید به این نکته توجه کنید که کارشناس Descriptive Analytics قرار نیست به شما بگوید در کسب و کار خود چه تصمیم گیری هایی انجام دهید بلکه وظیفه ی این کارشناس این است که به شما در مورد اوضاع گذشته و اکنون اطلاعاتی را ارائه دهد و تصمیم گیرنده ی نهایی شما و گروه مدیریت هستید .

کارشناسان هوش تجاری برای بهبود روند تصمیم گیری ها وپیدا کردن فرصت های ناب از ابزارهای  BI استفاده می کنند ،همچنین آنها برای صرفه جویی در هزینه ها به تحلیل داده ها می پردازند .

کارشناسان BI  با دسترسی به اطلاعات گذشته و اکنون می توانند مدیران شرکت ها را در اتخاذ بهترین تصمیم یاری کنند و از زیان های احتمالی شرکت جلوگیری کنند و مسیر سود دهی را باز کنند .

از آنجا که تحلیل داده ها اهمیت زیادی برای کارشناسان هوش تجاری دارد مدیران و گروه مدیریت باید حداکثر تلاش خود را انجام دهد تا اطلاعاتی دقیق و درست را در اختیار آن ها قرار دهد .

  • انباره ی داده ها حاوی تمام اطلاعات شرکت است

کارشناس هوش تجاری برای عملی کردن BI طبق یک دستور العمل پیچیده تمام اطلاعات شرکت را در یک دیتا بیس ( Data Base) نگه داری می کند .

این اطلاعات می توانند روزانه ،هفتگی یا ماهانه باشند که شامل تمام اطلاعات شرکت از جمله خرید و فروش ها ،هزینه ها و سایر اطلاعات می باشد .

اگر بخواهیم تخصصی به این مقوله توجه کنیم به این دیتابیس انباره ی داده ها یا Data Warehouse می گویند .

اطلاعات جمع آوری شده در انباره ی داده ها نگه داری می شوند و سپس از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار می گیرند یکی از بعد های مورد بررسی اطلاعات شما بعد مکان است .

با آوردن یک مثال در مورد بعد مکان آن را برای شما روشن می کنیم فرض کنید یک شرکت می خواهد بداند کدام محصول در کدام شهر بیشترین فروش را دارد از طریق مدیر می تواند از اطلاعات که خلاصه شده اند می تواند متوجه شود کدام کالا در کدام شهر فروش بیشتری داشته است .

اصطلاحا به این اطلاعات خلاصه سازی شده  Summarized Data نیز می گویند .یک بعد دیگری که اطلاعات جمع آوری شده دارند بعد زمان است اینکه در چه زمانی محصول شما بیشترین فروش را دارد .

  • هوش تجاری راهی برای سنجش استراژی کلان و غیر کلان 

مدیر یا مدیریت گروه با برگزاری جلساتی و ارائه استراژی های کلان و یا غیر کلان به بررسی استراژی ها می پردازند .اینکه به این نتیجه برسند که آیا این استراژی مناسب است یا نه ؟

اگر مثلا استراژی گروه مدیریت این باشد که اگر محصولی در یک شهر بیشتر فروش دارد آیا این استراژی درست است و به نتیجه ی مورد نظر ختم می شود یا خیر ؟

یا اینکه اگر تصمیمی برای احداث محلی برای نگه داری محصولات نزدیک محل فروش آنها انجام شود آیا این تصمیم سبب صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد هزینه هایی مانند هزینه حمل و نقل و … یا اینکه به صرفه تر است که انبار در همان نزدیکی شرکت باشد ؟

سنجش استراژی ها با کمک هوش تجاری انجام می پذیرد و به مدیران کمک می کند تا بتوانند بهترین تصمیم را ارائه دهند .

 

 

تهیه شده توسط گروه آموزشی و انگیزشی سلام رویا

برای دیدن مطالب مرتبط بیشتر اینجا کلیک کنید

 

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.