اروین د . یالوم کیست؟

 زندگی‌نامه و کتب اروین د. یالوم: سفر به دنیای روانشناسی 

 

اروین یالوم روان‌پزشک، روان‌درمانگر اگزیستانسیال (وجودی) و استاد بازنشسته‌ی روان‌پزشکی از دانشگاه استنفورد است. تا به امروز از این نویسنده‌ی آمریکایی کتاب‌های داستانی و غیرداستانی بسیاری با رویکرد روان‌درمانی منتشر شده است. از میان شناخته‌شده‌ترین آثار اروین یالوم در ایران می‌توان به «وقتی نیچه گریست» و «خیره به خورشید» اشاره کرد.

اروین یالوم (Irvin David Yalom) در سال ۱۹۳۱ در واشینگتن دی. سی. در خانواده‌ای از مهاجران روس متولد شد. دوران کودکی او در محله‌ای فقیرنشین گذشت، جایی که بیشتر ساکنانش سیاه‌پوست بودند. ناامنی محله سبب شد که اروین یالوم از همان کودکی به کتاب‌خوانی در فضای امن خانه پناه برد، هرچند مشاور و راهنمایی نداشت. والدینش تحصیلات چندانی نداشتند و هرگز کتاب نمی‌خواندند، تمام تلاش آن‌ها معطوف به بقای اقتصادی بود. موضوع مطالعه‌ی اروین یالوم گرچه در ابتدا پراکنده بود، سرانجام ادبیات داستانی مأمن او شد، جهانی جایگزین که برای یالوم منبع الهام و خرد گردید.

در طبقه‌ی اجتماعی اروین د. یالوم انتخاب آینده‌ی شغلی محدود بود به رفتن به دانشکده‌ی پزشکی یا ادامه‌ی تجارت خانوادگی. برای اروین یالوم مدرسه‌ی پزشکی به دنیای لئو تولستوی و فئودور داستایوفسکی نزدیک‌تر به نظر می‌رسید، از این رو روان‌پزشکی را برگزید.

برای اروین یالوم، روان‌پزشکی دنیای بی‌پایان شگفت‌آوری بود که در آن با بیمارانی روبه‌رو می‌شد که هر یک داستانی یگانه و منحصربه‌فرد داشتند و درمانی متفاوت می‌طلبیدند. با گذشت زمان، این نگرش او را از حلقه‌ی روان‌پزشکی حرفه‌ای دور کرد، چرا که این محیط را به‌تمامی تحت سلطه‌ی نیروهای اقتصادی‌ای می‌دید که پیروی از تشخیصی فردیت‌زدایی‌شده و مبتنی بر آیین‌نامه را لازم می‌دانستند؛ درمانی مختصر برای همه. اروین یالوم که با جریان‌های فکری دوران خود و فلسفه آشنا بود به سمت درمان مبتنی بر اصول اندیشه اگزیستانسیالم کشیده شد.

دانلود کتاب های الکترونیکی اروین د یالوم

اروین دیالوم

دانلود کتاب وقتی نیچه گریست- اروین د یالوم

دانلود کتاب درمان شوپنهاور - اروین د یالوم

مساله اسپینوزا - نوشته اروین یالوم

دژخیم عشق - نوشته اروین یالوم

دانلود کتاب مسئله مرگ و زندگی - اروین د یالوم

دانلود کتاب هنر درمان - اروین د یالوم

دانلود کتاب دروغگوئی روی مبل - اروین یالوم

چگونه اروین یالوم شدم - اروین د یالوم

کتاب صوتی دژخیم عشق نوشته اروین د یالوم

دژخیم عشق – جلاد عشق اروین د یالوم

کتاب دژخیم عشق یک نقطه عطف در کتاب های روانشناسی داستانی به شمار می آید.

اروین د. یالوم گفته است: در این کتاب، داستان ده بیمار را بازگو کرده ام که به درمان روی آورده اند و در دوره کارشان با دردِ وجود دست و پنجه نرم می کرده اند.

اما دلیل اشخاصی که برای دریافت کمک به من مراجعه کردند، این نبود. برعکس، همه ده نفر از مشکلات مشترک زندگی روزانه، نظیر تنهایی، نفرت از خود، ناتوانی جنسی، سردرد میگرنی، وسواس جنسی، چاقی، فشار خون، اندوه، مشغولیت ذهنی عشقی سوزان، نوسان خُلق و خو و افسردگی رنج می بردند.

اما درمان به نحوی ریشه های عمیق این مشکلات روزانه ـ ریشه هایی که تا شالوده هستی گسترش یافته بودند ـ را آشکار کرد.