مزیت های هوش تجاری

مزیت های استفاده از هوش تجاری چیست ؟ | مزیت های هوش تجاری

2 ديدگاه

 

در این مقاله سعی داریم به مزیت های هوش تجاری بپردازیم .هوش تجاری یا Business intelligence فرایندی است که در آن با استفاده از برنامه های کاربردی و ابزارهای مختلف میتوان به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخت .

ما در مقاله ی قبلی در مورد هوش تجاری و مفهوم آن اطلاعاتی را ارائه دادیم .

این اطلاعات در برابر این دریای وسیع بسیار ناچیز می باشد اما سعی داریم این مقوله را به صورت جز به جز با زبانی ساده برای شما توضیح دهیم تا تفهیم آن راحتر شود .

  • گسترس تجارت الکترونیک و نیاز به هوش تجاری

در عصری زندگی می کنیم که تکنولوژی با سرعت نور در حال رشد و پیشرفت است و هر روز که چشم باز می کنیم چیز جدیدی به این گستره ی پهناور افزوده شده است .

با وجود این پیشرفت کمپانی ها و شرکتها  به فکر این هستند بتوانند تصمیم گیری های خود را به بهترین شکل انجام دهند بدون خطا و یا ضرر احتمالی ، بنابراین هوش تجاری با دارا بودن مزیت های بسیار به کمک مدیران و تصمیم گیرندگان می آید .

نیاز به ترفندهای جدید برای رقابت جدی لازم و ضروری است رقبایی که می توانند احساس خطر را برای مدیران ایجاد کنند .

همانطور که می دانیم هوش تجاری مجموعه ای از برنامه ریزی ها و ابزارهاست که می توان از طریق آنها به تجزیه و تحلیل درست داده ها پرداخت و در نتیجه تصمیمات درستی را اتخاذ کرد .

  • Business intelligence داده های شما را به اطلاعات کاربردی تبدیل می کند

یکی از مزیت های هوش تجاری این است که با استفاده از ابزارهای این فرایند می توانید داده ها و اطلاعات خام را به اطلاعات کاربردی تبدیل کنید .

داده های کاربردی به صورت جداول ،آمار ،نمودار و … برای شما ظاهر می شوند که سبب می شوند شما بتوانید به راحتی در تصمیم گیری های خود در آن استفاده کنید .

هوش تجاری اهمیت زیادی در تصمیم گیری های تجاری ،استراژی و تاکتیکی دارد بنابراین در عصر جدید اهمیت این فرایند بیشتر از هر زمانی ظاهر می شود .

 

شناسایی مشکلات کسب و کار یکی از مزیت های هوش تجاری 

یکی از مزیت های هوش تجاری این است مدیران از طریق هوش تجاری می توانند ،مشکلات کسب و کار و گرایش های بازار را شناسایی کنند ،این روند باعث می شود پیشرفت شرکت تسریع شود .

از BI برای تجزیه و تحلیل یک کسب و کار استفاده می شود به این صورت که نقاط ضعف و قوت کسب و کار شما را بررسی می کند و از این طریق بهترین گزینه ها را برای شما مشخص می کند .

بررسی هزینه ها ،منابع و سایر پارامترهای کسب و کار از ویژِگی بارز هوش تجاری می باشد که سبب می شود شما بتوانید به تجزیه و تحلیل داده ها بپردازید و مشکلات را بررسی کنید .

مثلا اگر شرکت دچار زیان شد شما می توانید از طریق تجزیه و تحلیل داده ها به بررسی این زیان بپردازید.مثلا اینکه شاید هزینه ها بیش از حد مجاز هستند و عوامل کاهش فروش و یا تخریب اموال را بسنجید .

از این طریق شما تمام جوانب امر را می سنجید و می توانید دلایل زیان را بررسی کنید و برای آن راهی پیدا کنید .

  • شناسایی سلیقه ی مشتریان

شما  با کمک هوش تجاری می توانید گرایش های بازار را مورد بررسی قرار دهید مفهوم این جمله این است که شما متوجه می شوید در بازار چه محصولی بیشترین فروش را دارد و براساس کشش بازار می توانید محصولات خود را رائه دهید .

یکی از مزیت های هوش تجاری این است که مدیر و تصمیم گیرندگان می توانند علایق و سلیقه ی مشتریان خود را بسنجد با آوردن یک مثال این موضوع را روشن می کنیم .

فرض کنید شرکتی می خواهد نوعی شیرینی را در شهر یزد تولید کند این شرکت قبلا در اصفهان این کار را انجام داده است و به موفقیت رسیده است

و اکنون می خواهد شعبه ی دیگری در یزد افتتاح کند ،حال اگر بخواهد بدون برنامه عمل کند و گرایش بازار یزد را نسنجد قطعا این پروژه با شکست مواجه می شود.

با کمک هوش تجاری می توان بررسی کرد که سلیقه ی مردم یزد چگونه است و آیا مردم یزد از شیرینی استقبال می کنند یا نه ؟

 

  •   داده کاوی یکی از مزیت های  هوش تجاری

داده کاوی مفهومی بسیار گسترده است که ابزارهای تحلیل BI برای این فرآیند بسیار مناسب هستند .داده کاوی برگردان واژه ی Data Mining  که به مفهوم کاوش در داده ها است .

استخراج داده های ارزشمند از میان اطلاعات شرکت و یا کمپانی به مدیران و تصمیم گیرندگان کمک می کند تا بتوانند بهترین تصمیم را ارائه دهند .

BI به تحلیل داده ها می پردازد و آنها را پردازش و مدیریت می کند .داده کاوی در هوش تجاری شامل :

  • جمع اوری اطلاعات
  • ذخیره سازی اطلاعات
  • سازماندهی اطلاعات موجود
  • تحلیل و ارائه اطلاعات

از مزیت های هوش تجاری این است که با ارائه راه حل های ذخیره سازی به یکپارچه سازی تمام اطلاعات کمک می کند و سبب می شود تصمیم گیرندگان به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند .

با کمک داده کاوی مدیران یک شرکت می توانند تصمیم گیری واقع بینانه بگیرند زیرا بسیاری از مسائل از دید آنها و سایرین دور می ماند مثلا شاید سود و زیان اکنون شرکت برای آنها نمایان باشد اما سود و زیاد ده سال پیش قطعا از دید آنها غایب می ماند .

هوش تجاری با استفاده از داده کاوی اطلاعات گذشته را آشکار می کند و با استفاده از بررسی اطلاعات گذشته علت سود و زیان در کسب و کار را مشخص کند .

از این طریق مدیران تصمیمات غلط و درست خود را شناسایی می کنند و از این طریق تصمیمات درستی را اتخاذ می کنند .

  • سازمان دهی اطلاعات یکی از مزیت های هوش تجاری 

یکی از مزیت های هوش تجاری سازمان دهی اطلاعات و مدیریت عملکرد است .

ابزارهای BI می توانند داده ها را مدیریت کنند به این طریق که با ارائه اطلاعاتی مثل هدف فروش به ارائه پیشرفت بیشتر کمک می کنند .

ابزارهای هوش تجاری پیشرفت روزانه را مورد بررسی قرار می دهند و از این طریق به بررسی مدیریت عملکرد و سازماندهی اطلاعات موجود می پردازند .

عملکرد یک شرکت از طریق سنجش اطلاعات موجود مورد بررسی قرار می گیرد.

اطلاعات موجود در هوش تجاری به راحتی در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می گیرد و اگر BI نبود قطعا ماهها و هفته ها این روند به طول می انجامید .

سازماندهی اطلاعات مهم با استفاده از داشبوردهای موجود و داده ها یکی از از مزیت های هوش تجاری است که سبب می شود اطلاعات واقعی لحظه به لحظه به روز رسانی شوند و در این صورت در وقت صرفه جویی می شود و می توان مشکلات را حل کرد .

 

  • یکی از مزیت های هوش تجاری رفع حدس و گمان است

یکی از مزیت های هوش تجاری از بین رفتن حدس و گمان است ،از آنجایی که نرم افزارهای هوش تجاری بر مبنای واقعیت هستند و ساختار BI ساختاری داده محور است در نتیجه تصمیم گیری ها براساس داده های واقعی صورت می گیرند و هر گونه حدس و گمانی از بین می رود .

 

  • بالا بردن سطح آگاهی یکی از مزیت های هوش تجاری 

یکی از مزیت های هوش تجاری بالا رفتن سطح آگاهی و دانش است .کسانی که ابزارها و نرم افزارهای BI را طراحی می کنند به این نکته توجه دارند که چگونه این نرم افزارها به افزودن آگاهی افراد بینجامد و در نتیجه فرصت ها را برای آنها آشکار کنند .

این نرم افزارها طوری طراحی شده اند که اطلاعات و داده های مفیدی را در اختیار مدیران قرار می دهند و باعث بالا رفتن آگاهی آنها می شود در نتیجه در زمان مذاکره با مشتریان مدیران می توانند به بهترین شکل عمل کنند .

 

تهیه شده توسط گروه آموزشی و انگیزشی سلام رویا

برای دیدن مطالب مرتبط بیشتر اینجا کلیک کنید

 

2 ديدگاه

  1. […] مقاله ی مزیت های هوش تجاری را مطالعه بفرمایید […]

  2. […] شما توصیه می کنم مقاله های مربوط به هوش تجاری را نیز مطالعه کنید […]

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.